Voor vrouwen die veel stress ervaren en het gevoel hebben vast te zitten in hun hoofd of lijf
Tijdens een traject van 1 op 1 sessies gaan we aan de slag:
- wat heeft jouw lichaam jou te vertellen?
- welke patronen wil jij doorbreken?
- welke ballast wil jij overboord gooien om dichter bij jezelf te komen?
- welke stappen wil JIJ nemen om jouw eigen zielspad te bewandelen?
Stress en trauma worden in het lijf opgeslagen. Dit kan zich op den duur gaan uiten door lichamelijke klachten maar ook geestelijke klachten zoals moeite met emotieregulatie, vermoeidheid, prikkelbaarheid en het lusteloosheid. Soms weet je niet eens waar een bepaald gevoel of een bepaalde overtuiging of patroon vandaan komt. Tijdens trauma coaching kunnen we dat samen onderzoeken. Hierdoor krijg je meer inzicht in jezelf en kan je dit stapje voor stapje leren veranderen. Trauma coaching is een vorm van lichaamsgerichte coaching. Een combinatie van lichaamswerk, ademwerk, beweging, klank en emotie release.
Elke sessie kan anders zijn, anders voelen en een andere uitwerking hebben. Daarom vind ik psycho educatie erg belangrijk. Ik leg elke sessie uit wat we gaan doen en bied een veilige plek. Tussen de sessies door hanteer ik een aantal weken zodat het kan integreren en je er zelf mee aan de slag kan.
Want: dit is JOUW proces en dit mag je zelf gaan doorleven. En dat heeft tijd nodig. Dit is geen quick fix. Stap je in een traject dan gaan we samen de commitment aan.
Trauma coaching kan onder andere bij het volgende ondersteunen:
- stress verminderen
- slaapproblemen
- een betere emotie regulatie doordat er beter met emoties wordt geleerd om te gaan
- meer energie
- minder vermoeidheid
- vermindering van angst en/of onrust
- beter contact met jouw eigen lichaam en deze beter leren aanvoelen
- pijnklachten zonder medische oorzaak
- een ontspannen lichaam
- een ontspannen bekkenbodemgebied
Tijdens de trauma coaching gaan we aan de slag met verschillende methodes uit mijn rijk gevulde toolbox met wat zich op dat moment aandient:
- Adem- en lichaamswerk met de trauma release methode TRT
- Innerlijk kind werk
- diverse coachingstechnieken en -oefeningen
- psycho educatie
Trauma Release Therapie (TRT®) is NIET geschikt voor mensen met de volgende aandoeningen:
- Cardiovasculaire problemen
- Hoge of abnormale bloeddruk
- Voorgeschiedenis van aneurisma’s
- zware astma
- Epilepsie of voorgeschiedenis van epileptische aanvallen
- Iedereen die zware medicijnen gebruikt
- Ernstige psychiatrische symptomen – met name psychose of paranoia, Bipolaire stoornis, persoonlijkheidsstoornissen
- Osteoporose
- Recente operaties
- Ernstige hartziekte
- Glaucoom
- Elke persoon met een psychische aandoening die niet in behandeling is of onvoldoende ondersteuning heeft
- Ernstige diabetesExtreem astma
- Zwangerschap
- Ernstig gebruik van drugs of alcohol
Minimale leeftijd is 18 jaar voor een TRT® sessie
Houd er rekening mee dat TRT® geen vervanging is voor professioneel medisch advies, diagnose of behandeling. Vraag altijd advies aan een beroepsbeoefenaar in de gezondheidszorg.
Bij twijfel neem contact op met Linda van Niel info@meerdanbegaafd.nl
Kosten € 99, – per sessie.
Er worden minimaal 3 sessie ingepland in overleg waarbij er minstens 3 weken tussen de afspraken in zit.
Bij aanmelding ontvang je een levensloopformulier welke ik graag minimaal 1 week voor de eerste afspraak ingevuld retour ontvang.
De eerste sessie is een uitgebreide intake aan de hand van het vooraf ingestuurde levensloopformulier en korte introductie met de TRT
Veel gestelde vragen
Dit zijn vragen die mij vaak worden gesteld wellicht staat uw antwoord hier al bij?
Waarom hebben veel hoogbegaafden begeleiding nodig?
Gelukkig redden veel hoogbegaafden zich prima in het leven en zitten lekker in hun vel. Toch kunnen veel hoogbegaafden behoefte hebben aan begeleiding, omdat ze tegen bepaalde dingen aanlopen. Dit kan op alle leeftijden voor problemen of een ongelukkig gevoel zorgen waardoor begeleiding gewenst is.
Dit kan diverse oorzaken hebben:
- Het percentage hoogbegaafden (IQ boven 130) is ongeveer 2%. Hoe hoger het IQ hoe kleiner deze groep. De kans dat je op school of op het werk met andere hoogbegaafden (ontwikkelingsgelijken of peers) omgaat, is niet heel erg groot. Als hoogbegaafde ervaar je de wereld anders. Mede hierdoor kan het zijn dat je minder aansluiting met leeftijdsgenootjes of collega's hebt en je vreemd of eenzaam voelt.
- Door je vaak hogere gevoeligheid worden emoties (zowel blije gevoelens als boosheid of verdriet) heftiger ervaren. Om hiermee om te gaan, kan lastig zijn. Ook kan je je onbegrepen voelen door de mensen om je heen.
- Doordat je als hoogbegaafde een snelle denker bent en sneller verbanden legt, kan het zijn dat mensen je niet kunnen volgen of niet goed begrijpen. Dit kan behoorlijk frustrerend zijn, zowel thuis als op school of op het werk. Hierdoor kan je moeite hebben met samenwerken of gaan twijfelen aan jezelf.
- Door de misvatting dat hoogbegaafden alleen maar heel slim zijn, geen begeleiding of instructie nodig hebben en daardoor aan hun lot over gelaten worden.
Gelukkig kan dit door juiste begeleiding en het ontmoeten van andere hoogbegaafden veranderen!
Wat voor meerwaarde heeft begeleiding voor mijn kind of mijzelf bij Meer dan Begaafd?
Met Meer dan Begaafd biedt ik een mogelijkheid samen te zijn met andere hoogbegaafden en meer individuele begeleiding.
Dit samenzijn heeft zoveel mooie voordelen waarbij erkenning en herkenning krijgen zorgen voor een fantastisch gevoel. De groepsdynamiek is heel fijn:
- je ontdekt dat je als hoogbegaafde niet alleen bent.
- je hoort dat er meer mensen zijn die tegen dezelfde uitdagingen of onbegrip aanlopen. Want het gevoel hebben er niet bij te horen of zelfs niet op deze wereld te passen, is zo heftig.
- Bij de groepsbijeenkomsten openen de kinderen zich door ervaringen te delen en onderwerpen bespreekbaar te maken met bijbehorende oefeningen en activiteiten. En dan ontstaat er ruimte. Ruimte voor ontspanning en persoonlijke groei.
- anderen kunnen je hun kijk op de wereld geven of hoe zij met uitdagingen omgaan wat tot waardevolle inzichten kan leiden.
- je ontdekt dat er meer mensen zijn die snel denken en een andere humor hebben en dat zij je wél begrijpen.
Bij de individuele begeleiding gaan we op een praktische manier aan de slag om de belemmeringen rond jouw hoogbegaafdheid aan te pakken door een stuk inzicht te geven, de regie terug in handen te nemen en hoogbegaafdheid als kracht te gaan zien.
Is een IQ test nodig om begeleiding te krijgen voor mijn zoon of dochter?
Nee, een test is niet noodzakelijk. Bij mij zijn kinderen die vermoedelijk hoogbegaafd of niet hoofbegaafd getest zijn van harte welkom. Een test is een momentopname waardoor niet altijd het juiste IQ cijfertje naar voren komt. Daarnaast is een test ook niet voor iedereen betaalbaar. Een kind kan erg worstelen met de zijnskenmerken rond hoogbegaafdheid en verdient daar hulp voor. Ik bied maatwerk begeleiding waar ik puur naar het kind kijk.
Wat is hoogbegaafdheid?
Hoogbegaafdheid is een combinatie van een hogere intelligentie* (IQ), creativiteit en motivatie/taakgerichtheid. Daarbij spelen de omgeving (familie/school/vrienden/enz.) een grote rol. Daarnaast zijn er nog zijnskenmerken als (hoog)gevoeligheid, perfectionisme, een sterk rechtvaardigheidsgevoel en zijn veel hoogbegaafden kritisch ingesteld. Een hoogbegaafde kan op vele vlakken talenten hebben. Zowel cognitief als niet cognitief. Er zijn vele theorieën (o.a. Renzulli/Mönks/Kieboom) rond de term hoogbegaafdheid ontwikkeld.
*Iemand met een IQ hoger dan 120 wordt meerbegaafd genoemd. Bij een IQ hoger wordt iemand 130 hoogbegaafd (HB) genoemd. En vanaf een IQ van 145 en hoger is er sprake van hyperhoogbegaafdheid of uitzonderlijk begaafd (UHB).
Is er één type hoogbegaafdheid?
Vraag aan een aantal personen een hoogbegaafde te omschrijven en je krijgt vaak een eenduidig stereotiep antwoord. Dat dit wel wat genuanceerder is, is niet moeilijk te bedenken.
Twee wetenschappers (Betts en Neihart) hebben na jarenlang onderzoek 6 verschillende typen hoogbegaafden omschreven: de succesvolle, de uitdagende, de dubbel bijzondere, de risicovolle, de onderduikende en de autonoom zelfsturende hoogbegaafde. Ieder met zijn/haar eigen persoonskenmerken en ontwikkelingsbehoeftes . Ook binnen die 6 typen is daarmee iedere hoogbegaafde uniek.
Mijn kind laat geen hoogbegaafd gedrag zien. Kan er dan toch sprake van hoogbegaafdheid zijn?
Of een kind hoogbegaafd gedrag laat zien , hangt af van een aantal factoren waarbij de omgeving een grote rol speelt. Is er kennis over hoogbegaafdheid en is er ruimte om hier over te praten? Is er begrip voor de intense gevoelens en mogen deze er zijn? Wordt er genoeg uitdaging en autonomie geboden waardoor hij of zij op eigen tempo kan ontwikkelen? Oftewel mag hij of zij zichzelf zijn en zichzelf laten zien? Al deze factoren wegen mee of een kind zich veilig en gestimuleerd genoeg voelt om lekker in hun vel te zitten en hoogbegaafd gedrag te laten zien.
School geeft aan dat zij geen hoogbegaafdheid zien, terwijl wij dit wel vermoeden. Kan dat?
Dat kan zeker. Op school kan een kind geen hoogbegaafd gedrag laten zien, terwijl dit in de thuissituatie wel gezien wordt. In het onderwijs is het met het huidige systeem voor heel veel hoogbegaafden lastig zich volledig te kunnen ontplooien. Hoogbegaafdheid kan in de klas onontdekt blijven om verschillende redenen:
- als de signalen niet herkend worden door een gebrek aan kennis op school
- als er weinig motivatie of taakgerichtheid is, doordat de lesstof teveel herhaling bevat, niet top down aangeboden wordt of te weinig uitdaging biedt.
- als er problemen zijn met automatiseren en een kind daardoor juist achter lijkt te lopen. De corthex van hoogbegaafden ontwikkelt zich anders waardoor het automatiseren niet goed kan lukken in vergelijking met leeftijdsgenootjes.
- als er sprake is van faalangst en/of onderpresteren.
- als de (hoog)gevoeligheid van jouw zoon of dochter
- als jouw zoon of dochter zich niet veilig (genoeg) of onbegrepen voelt
Is hoogbegaafdheid erfelijk?
Hoogbegaafdheid kan inderdaad erfelijk bepaald zijn, omdat dit via de genen doorgegeven kan worden. Zo kan je als vader of moeder van een hoogbegaafd kind jezelf erg herkennen en er zo achter komen dat je zelf ook hoogbegaafd bent. Maar ook niet meer- of hoogbegaafde ouders kunnen meer-of hoogbegaafde kinderen krijgen.