Herken je dit?
- Je hoofd staat altijd aan maar jouw lichaam is uitgeput door het zorgen voor jouw hoogbegaafde gevoelige kinderen.
De middelbare school komt eraan voor je kinderen. Dom zijn ze niet – hoogbegaafd en gevoelig- en je zou wel wat zelfstandigheid mogen verwachten. Maar nee hoor, jij zorgt, regelt, legt uit. Van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat. Jij voelt haarfijn aan wat jouw hoogbegaafde kind nodig heeft en daardoor lijkt de volledige verantwoordelijkheid voor hun geluk wel bij jou te liggen. Doodmoe wordt je ervan, want het houdt nooit op. Je hoofd draait overuren en je lichaam lijkt niet meer te kunnen slapen.
- Je wilt soms gewoon even je ei kwijt of hulp maar krijgt ongevraagd advies en geen echte steun
Je ventileert je zorgen bij een een vriendin of familielid. Diep van binnen verlang je naar hulp….maar durft dit niet te vragen uit schaamte of trots. In plaats daarvan krijg je ongevraagd advies of commentaar over de opvoeding van je hoogbegaafde kind. Hun woorden maken dat jij je niet alleen onbegrepen voelt maar ook nog eens tekortgeschoten als moeder. Die frustratie en boosheid stapelen zich op. En daardoor voel je je zelfs eenzaam, terwijl je juist zo hard je best doet.
- Op school begrijpen ze je hoogbegaafde intens gevoelige kind niet en het voelt alsof dat door jou komt.
Je kind barst uit frustratie uit op school en jij word weer op het matje geroepen, want van een bovenbouwer verwachten ze wel meer. Er vallen termen als “probleemkind” en “onaangepast”. Je zou het willen uitschreeuwen “waarom begrijpen jullie hem niet?” Je huilt na afloop thuis en hebt een schuldgevoel. Voor je gevoel lukt het je niet goed uit te leggen wat jouw kind nodig heeft. Je voelt onmacht en frustratie dat ze jou niet horen of daarvoor niet open staan…….hun oordeel ligt al klaar. Toch leg je de schuld bij jezelf en heb jij het gevoel dat je tekortschiet als moeder van jouw hoogbegaafde kind.
- Elke keer als jij denkt “en ik dan?” voel je je schuldig.
Je staat op met lood in je schoenen. Weer een dag voor de boeg waarbij jij jezelf voorbij rent om het iedereen naar de zin te maken. Jouw hoogbegaafde pre pubers verwachten dat jij alles regelt , je hebt een deadline op je werk en je partner wil wel eens wat anders dan Netflix kijken. Je plant geen tijd voor jezelf, want dat voelt egoïstisch. Maar eigenlijk schreeuwt jouw rebelse zelf het diep van binnen uit: WANNEER IS HET MIJN BEURT OM TE LEVEN ? En daar is dat schuldgevoel weer, verscheurd tussen de anderen en het vergeten van jezelf.
- Je wordt overspoeld door emoties, niet alleen die van jouw intens gevoelige hoogbegaafde kinderen maar ook die van jezelf
De emoties gieren door je lichaam, intens en zonder filter: verdriet, boosheid, wanhoop, frustratie, schuldgevoel, vermoeidheid. Je hoogbegaafde kinderen spiegelen je gevoel, je partner begrijpt het niet en jij weet niet meer wat van jou is of van hen. Het is als één grote storm op zee. Je hebt het gevoel dat je elk moment koppie onder kan gaan maar je moet doorgaan dus je blijft doorgaan.
Hoe zou het zijn als…….
- Je ’s ochtends uitgerust wakker wordt en je lichaam weer licht voelt. Je niet alles te overdenken, te dragen en begeleiden wat jouw hoogbegaafde kind nodig heeft maar een gevoel van niks moeten en gewoon zijn.
- Je omringd bent met mensen die naar je luisteren naar hoe het écht is om een hoogbegaafd kind op te voeden zonder oordeel of advies. Geen uitleg meer geven of aanpassen om erbij te horen maar herkenning en steun.
- Je serieus wordt genomen door school. Je weet wat jouw hoogbegaafde kind nodig heeft én kunt dit helder verwoorden. Je voelt je niet meer de ‘moeilijke’ of ‘overbezorgde’ ouder.
- Je ruimte voelt voor jezelf, in een leven dat zo sterk draait om het begeleiden van je hoogbegaafde kinderen. Je weet weer wat jij nodig hebt en waar jij gelukkig van word. Omdat jij je dit weer herinnert en tijd voor maakt.
- Je hebt overzicht in de emotionele chaos. Je voelt duidelijk wat van jou is en wat jouw hoogbegaafde kinderen is. Je bent niet meer het ‘emotionele opvangstation’ maar weet hoe je overeind blijft in al die intensiteit.
Dit is precies wat ik nodig heb, ik meld me nu aan
Dat is mogelijk
Wanneer je instapt in mijn traject is dit wat je krijgt:
- Uitgebreid intakeformulier: zodat we direct de diepte in kunnen met wat bij jou speelt.
- 6 individuele sessies (online of in mijn praktijk in Etten-Leur) Ruimte voor inzicht, verwerking en praktische stappen.
- Opdrachten & oefeningen voor thuis: zodat je ook tussen de sessies leert, oefent en ontspanning vindt in je dagelijkse leven. Altijd afgestemd op jouw situatie.
Aan het einde van het traject:
- Word je niet meer wakker met lood in je lijf. Je weet hoe je tot rust komt. Geen hoofd vol “wat als” scenario’s maar in vertrouwen zien wat de dag brengt wetende dat jij aankan wat jouw hoogbegaafde kind nodig heeft.
- Spreek jij je duidelijker naar de mensen in jouw omgeving uit hoe het voor jou voelt om een hoogbegaafd kind op te voeden. Je bent trots op jezelf hoe jij het doet, zonder steeds die kritische stemmen om je heen. Je durft hulp te vragen én aan te nemen en merkt daardoor dat je er niet alleen voor staat.
- Sta je steviger in je schoenen en vertelt duidelijk wat er in jouw ogen in jouw hoogbegaafde kind omgaat. Je kunt dit helder verwoorden waardoor er beter naar je geluisterd wordt tijdens het schoolgesprek. Je voelt je niet meer de ‘moeilijke’ of ‘overbezorgde’ ouder maar een zelfverzekerde moeder die weet wat haar kind nodig heeft.
- Je voelt weer dat jouw wensen er ook toe doen, dat jij ertoe doet. Je maakt tijd vrij voor jezelf om te doen waar JIJ blij van word ook al heb je momenteel een leven dat zo sterk draait om het begeleiden van je hoogbegaafde kinderen. Dit weerhoud je niet meer om de dingen te doen waar jij energie van krijgt.
- Je hebt overzicht in de emotionele storm. Je voelt duidelijk wat van jou is en wat jouw hoogbegaafde kinderen is. Je neemt verantwoordelijkheid voor wat bij jou hoort maar bent niet meer het ‘emotionele opvangstation’ van anderen. Je weet hoe je overeind blijft in al die intensiteit.
Dit is precies wat ik nodig heb, ik meld me nu aan
Wat is jouw investering?
Naast de investering van € 394,- voor het hele traject vraagt het van jou ook commitment. Wanneer jij met tijd en aandacht dit traject aangaat, zal je de beste resultaten behalen.
Is € 394.- in één keer betalen teveel dan mag je ook in 3 delen van € 135 (totaal € 405,-) betalen
Het traject duurt ongeveer 4,5 maanden. De 6 sessies plannen we in met een tussentijd van ongeveer 3 weken. Uitloop kan voorkomen maar de 6 sessies dienen binnen 5,5 maanden plaats te vinden.
Veel gestelde vragen
Dit zijn vragen die mij vaak worden gesteld wellicht staat uw antwoord hier al bij?
Waarom hebben veel hoogbegaafden begeleiding nodig?
Gelukkig redden veel hoogbegaafden zich prima in het leven en zitten lekker in hun vel. Toch kunnen veel hoogbegaafden behoefte hebben aan begeleiding, omdat ze tegen bepaalde dingen aanlopen. Dit kan op alle leeftijden voor problemen of een ongelukkig gevoel zorgen waardoor begeleiding gewenst is.
Dit kan diverse oorzaken hebben:
- Het percentage hoogbegaafden (IQ boven 130) is ongeveer 2%. Hoe hoger het IQ hoe kleiner deze groep. De kans dat je op school of op het werk met andere hoogbegaafden (ontwikkelingsgelijken of peers) omgaat, is niet heel erg groot. Als hoogbegaafde ervaar je de wereld anders. Mede hierdoor kan het zijn dat je minder aansluiting met leeftijdsgenootjes of collega's hebt en je vreemd of eenzaam voelt.
- Door je vaak hogere gevoeligheid worden emoties (zowel blije gevoelens als boosheid of verdriet) heftiger ervaren. Om hiermee om te gaan, kan lastig zijn. Ook kan je je onbegrepen voelen door de mensen om je heen.
- Doordat je als hoogbegaafde een snelle denker bent en sneller verbanden legt, kan het zijn dat mensen je niet kunnen volgen of niet goed begrijpen. Dit kan behoorlijk frustrerend zijn, zowel thuis als op school of op het werk. Hierdoor kan je moeite hebben met samenwerken of gaan twijfelen aan jezelf.
- Door de misvatting dat hoogbegaafden alleen maar heel slim zijn, geen begeleiding of instructie nodig hebben en daardoor aan hun lot over gelaten worden.
Gelukkig kan dit door juiste begeleiding en het ontmoeten van andere hoogbegaafden veranderen!
Wat voor meerwaarde heeft begeleiding voor mij bij Meer dan Begaafd?
Met Meer dan Begaafd biedt ik een mogelijkheid samen te zijn met andere hoogbegaafden en individuele begeleiding specifiek gericht op moeders van hoogbegaafde intens voelende kinderen en vrouwen die zelf (vermoedelijk) hoogbegaafd zijn.
Bijeenkomsten: samenzijn heeft zoveel mooie voordelen waarbij erkenning en herkenning krijgen zorgen voor een fantastisch gevoel.:
- je ontdekt dat je als hoogbegaafde niet alleen bent.
- je hoort dat er meer mensen zijn die tegen dezelfde uitdagingen of onbegrip aanlopen. Want het gevoel hebben er niet bij te horen of zelfs niet op deze wereld te passen, is zo heftig.
- anderen kunnen je hun kijk op de wereld geven of hoe zij met uitdagingen omgaan wat tot waardevolle inzichten kan leiden.
- je ontdekt dat er meer mensen zijn die snel denken en een andere humor hebben en dat zij je wél begrijpen.
Bij de individuele begeleiding gaan we op een praktische manier aan de slag om de belemmeringen rond jouw hoogbegaafdheid aan te pakken door een stuk inzicht te geven, de regie terug in handen te nemen en hoogbegaafdheid als kracht te gaan zien.
Is een IQ test nodig om begeleiding te krijgen voor mijn zoon of dochter?
Nee, een test is niet noodzakelijk. Bij mij zijn kinderen die vermoedelijk hoogbegaafd of niet hoofbegaafd getest zijn van harte welkom. Een test is een momentopname waardoor niet altijd het juiste IQ cijfertje naar voren komt. Daarnaast is een test ook niet voor iedereen betaalbaar. Een kind kan erg worstelen met de zijnskenmerken rond hoogbegaafdheid en verdient daar hulp voor. Ik bied maatwerk begeleiding waar ik puur naar het kind kijk.
Wat is hoogbegaafdheid?
Hoogbegaafdheid is een combinatie van een hogere intelligentie* (IQ), creativiteit en motivatie/taakgerichtheid. Daarbij spelen de omgeving (familie/school/vrienden/enz.) een grote rol. Daarnaast zijn er nog zijnskenmerken als (hoog)gevoeligheid, perfectionisme, een sterk rechtvaardigheidsgevoel en zijn veel hoogbegaafden kritisch ingesteld. Een hoogbegaafde kan op vele vlakken talenten hebben. Zowel cognitief als niet cognitief. Er zijn vele theorieën (o.a. Renzulli/Mönks/Kieboom) rond de term hoogbegaafdheid ontwikkeld.
*Iemand met een IQ hoger dan 120 wordt meerbegaafd genoemd. Bij een IQ hoger wordt iemand 130 hoogbegaafd (HB) genoemd. En vanaf een IQ van 145 en hoger is er sprake van hyperhoogbegaafdheid of uitzonderlijk begaafd (UHB).
Is er één type hoogbegaafdheid?
Vraag aan een aantal personen een hoogbegaafde te omschrijven en je krijgt vaak een eenduidig stereotiep antwoord. Dat dit wel wat genuanceerder is, is niet moeilijk te bedenken.
Twee wetenschappers (Betts en Neihart) hebben na jarenlang onderzoek 6 verschillende typen hoogbegaafden omschreven: de succesvolle, de uitdagende, de dubbel bijzondere, de risicovolle, de onderduikende en de autonoom zelfsturende hoogbegaafde. Ieder met zijn/haar eigen persoonskenmerken en ontwikkelingsbehoeftes . Ook binnen die 6 typen is daarmee iedere hoogbegaafde uniek.
Mijn kind laat geen hoogbegaafd gedrag zien. Kan er dan toch sprake van hoogbegaafdheid zijn?
Of een kind hoogbegaafd gedrag laat zien , hangt af van een aantal factoren waarbij de omgeving een grote rol speelt. Is er kennis over hoogbegaafdheid en is er ruimte om hier over te praten? Is er begrip voor de intense gevoelens en mogen deze er zijn? Wordt er genoeg uitdaging en autonomie geboden waardoor hij of zij op eigen tempo kan ontwikkelen? Oftewel mag hij of zij zichzelf zijn en zichzelf laten zien? Al deze factoren wegen mee of een kind zich veilig en gestimuleerd genoeg voelt om lekker in hun vel te zitten en hoogbegaafd gedrag te laten zien.
School geeft aan dat zij geen hoogbegaafdheid zien, terwijl wij dit wel vermoeden. Kan dat?
Dat kan zeker. Op school kan een kind geen hoogbegaafd gedrag laten zien, terwijl dit in de thuissituatie wel gezien wordt. In het onderwijs is het met het huidige systeem voor heel veel hoogbegaafden lastig zich volledig te kunnen ontplooien. Hoogbegaafdheid kan in de klas onontdekt blijven om verschillende redenen:
- als de signalen niet herkend worden door een gebrek aan kennis op school
- als er weinig motivatie of taakgerichtheid is, doordat de lesstof teveel herhaling bevat, niet top down aangeboden wordt of te weinig uitdaging biedt.
- als er problemen zijn met automatiseren en een kind daardoor juist achter lijkt te lopen. De corthex van hoogbegaafden ontwikkelt zich anders waardoor het automatiseren niet goed kan lukken in vergelijking met leeftijdsgenootjes.
- als er sprake is van faalangst en/of onderpresteren.
- als de (hoog)gevoeligheid van jouw zoon of dochter
- als jouw zoon of dochter zich niet veilig (genoeg) of onbegrepen voelt
Is hoogbegaafdheid erfelijk?
Hoogbegaafdheid kan inderdaad erfelijk bepaald zijn, omdat dit via de genen doorgegeven kan worden. Zo kan je als vader of moeder van een hoogbegaafd kind jezelf erg herkennen en er zo achter komen dat je zelf ook hoogbegaafd bent. Maar ook niet meer- of hoogbegaafde ouders kunnen meer-of hoogbegaafde kinderen krijgen.
